lördag 18 februari 2012

Bästa semlorna

Nu är det bara ett par dagar kvar till fettisdagen, så jag kände att det var hög tid att baka semlor. Precis som förra året utgick jag från Leilas recept med mycket smör som blandas i degen rumstempererat istället för smält tillsammans med degvätskan. I år provade jag dessutom att tillsätta bikarbonat och semlorna blev helt fantastiska.


Semlor (10 normala och 15 små)

1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 g färsk jäst
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
150 g mjukt smör
1 ägg
1/2 tsk bikarbonat
11-12 dl vetemjöl special

Stöt kardemumma fint i en mortel och värm med mjölken till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och häll i degvätskan. Lös jästen och tillsätt socker, salt, smör och ägg. Blanda bikarbonat med mjölet, rör ner lite i taget och arbeta till en smidig deg. Låt jäsa i bunken 45-60 minuter till dubbel storlek. Sätt ugnen på 200 grader. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och forma till runda bullar i önskad storlek. Tänk på att bullarna jäser ytterligare både på plåten och senare i ugnen, så gör dem inte för stora. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa 45-60 minuter. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda i mitten av ugnen i 6-7 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.


Skär av toppen på bullarna, ta ut lite av innanmätet, blanda med mandelmassa och lite grädde till en krämig röra.


Fyll semlorna med röran, klicka på grädde och lägg på locket. Pudra över florsocker. Jag brukar använda en teboll när jag pudrar florsocker eftersom jag inte har någon liten finmaskig sil.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar