söndag 6 mars 2011

Inför fettisdagen

Nu är det äntligen dax att baka semlor. Jag gillar verkligen bullar (gärna med mycket kardemumma), grädde och mandelmassa, så kombinationen i semlor kan inte bli annat än riktigt gott. Jag har hittat ett recept på semlor som jag numera alltid bakar efter och det är Leilas recept med rumstempererat smör istället för smält och något mindre degvätska än i vanliga recept. Dessutom bakar jag mina semlor med riktigt smör och gärna vetemjöl special  för att degen ska bli riktigt saftiga och jäsa extra bra. Idag har det varit en lite speciell bakdag eftersom jag invigt min nya fina Kitchen Aid och jag måste säga, det är lite skillnad jämfört med mammas gamla hushållsassistent.

Baka med riktigt smör och vetemjöl special (dock inte med fullkorn som på bilden)

Leilas semlor
1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 g färsk jäst
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
150 g mjukt smör
1 ägg
11-12 dl vetemjöl special


Stöt kardemumma fint i en mortel och värm med mjölken till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och häll i degvätskan. Lös jästen och tillsätt socker, salt, smör och ägg. Blanda i vetemjöl, lite i taget och arbeta till en smidig deg. Låt jäsa i bunken 45-60 minuter till dubbel storlek. Sätt ugnen på 200 grader. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och forma till runda bullar i önskad storlek. Tänk på att bullarna jäser ytterligare både på plåten och senare i ugnen, så gör dem inte för stora. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa 45-60 minuter. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda i mitten av ugnen i 6-7 minuter. Låt svalna på galler under bakduk. Skär av toppen på bullarna, ta ut lite av innanmätet, blanda med mandelmassa och lite grädde till en krämig röra. Fyll semlorna med röran, klicka på grädde och lägg på locket. Pudra över florsocker. 


Resultatet av mina semlor fick avnjutas redan i eftermiddag med trevligt sällskap. Riktigt gott, men det blir en ordentlig träningsvecka till veckan eftersom det planeras att äta semlor mer än en gång till. Kanske inte det nyttigaste som finns men å så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar