lördag 19 mars 2011

Pizzabak

Efter en härlig dag med långpromenad i ett soligt Stockholm bakades det pizza hemma hos mig. För några veckor sedan blev jag bjuden på en helt underbar pizza med chèvre och ikväll skulle receptet invigas. Nyårsförrätten var min första ansats att laga mat med getost men nu fick jag alltså prova ytterligare ett recept, tack Helena för inspirationen!


Chèvrepizza med rödbetor (1 plåt, ca 3 pers)

Pizzadeg
2 dl tomatsås
5 färska rödbetor
1 bit chèvreost
100 g valnötter
2 dl riven ost
honung
flingsalt
ruccola

Koka rödbetorna, ca 25 minuter. Låt svalna något, skala och skär i bitar. Kavla ut pizzadegen och placera på bakplåtspapper. Bred ut tomatsåsen på pizzan och lägg på rödbetorna. Smula chèvren över pizzan, lägg på valnötter och ringla över honung. Krydda med flingsalt och peppar, avsluta med riven ost. Grädda i 250 grader i ca 10 minuter eller tills osten smält och pizzan fått fin färg. Servera med ruccola.

1 kommentar:

  1. Blir absolut något att testa framöver!
    Som du vet är jag farligt förtjust i chevre... Här är mitt favvo-recept, som dessutom kan varieras i oändlighet:
    http://www.recept.nu/1.152809/leila_lindholm/varmratter/kyckling_fagel/chilikyckling_med_farska_betor_bacon_och_getost

    SvaraRadera