tisdag 7 februari 2012

Billig vardagsmat

En vardagsmåltid som jag kan bli riktigt sugen på ibland är blodpudding. Det är en jättebra källa till järn och väldigt gott om du frågar mig. I färdig blodpudding är det dock en helt del socker, men med tanke på allt annat sött vi stoppar i oss så är det ingeting jag lägger någon större vikt vid. Jag bara njuter av den här goda rätten som dessutom är extremt snabblagad och billig. Mina favorittillbehör till blodpudding är finrivna morötter och keso- och lingonröra. 


Blodpudding med tillbehör (1 port)

1/2 paket blodpudding (ca 200 g)
1 dl keso
2 msk lingonsylt
1 stor morot

Skär blodpuddingen i tunna skivor. Bryn smör i en stekpanna och stek blodpuddingsskivorna tills de fått en krispigare yta. Sänk värmen och stek ytterligare några minuter. Blanda keso och lingonsylt. Riv moroten, gärna på finaste sidan på rivjärnet för att få det rårivna riktigt saftigt. Servera de stekta blodpuddingsskivorna med den rivna moroten och lingonröran.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar