lördag 29 oktober 2011

Helgfavorit

Jag gillar frukost, jag gillar helgmorgnar och jag gillar nybakade scones. Den här dagen fick med andra ord bästa möjliga start. Scones bakar man ju ihop på ett kick och det är väldigt gott att äta med andra pålägg än de klassiska som ost och marmelad.


I morse bakade jag lite "nyttigare" scones med en blandning av dinkel-, grahams- och vetemjöl. Jag åt brödet med påläggen kokt ägg, rökt skinka, västerbottenost och gurka. Eftersom scones med fördel äts ugnsvarma går det bra att anpassa satsen efter hur många som ska äta.


Scones ( 1 port)

1 dl fullkornsdinkel
1/2 dl grahamsmjöl
1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
salt
1/4 dl flytande margarin
1/2 dl mjölk
1/2 ägg

Sätt ugnen på 250 grader (använd gärna snabbuppvärmning om du har den funktionen). Blanda ihop mjölsorterna, bakpulver och salt. Knäck ägg i en skål och vispa ihop. Tillsätt hälften av ägget, margarin och mjölk i mjölblandningen. Rör ihop och platta ut till en kaka på bakplåtspapper. Skär ett snitt över brödet och gaffla. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter.


Samtidigt som brödet gräddas kan du koka ägg, ta fram övrigt pålägg och göra i ordning ditt kaffe eller te så att frukosten är klar att avnjutas när brödet tas ur ugnen. Du får då äta av en härlig helgfrukost med nybakat bröd som tar mindre än 30 minuter att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar