torsdag 3 november 2011

Fina fisken!

Igår lagade jag Emelies goda fiskgryta i sann Cajsa Warg-anda. Saffran, vitt vin och grädde blandas med de grönsaker, fisk och skaldjur som önskas eller råkar finnas hemma.


Emelies enkla fiskgryta (4 port) 

1 vitlöksklyfta
1 gul lök
400 g frysta grönsaker
400 g torsk
500 g lax
2 frp crabsticks
1 nät blåmusslor
1 1/2 dl vitt vin
3 dl matlagningsgrädde
1 pkt saffran
1 fiskbuljongtärning

Hacka lök och vitlök, fräs i smör. Lägg i grönsakerna och låt steka några minuter. Skär fisken i bitar och lägg i grytan. Häll över vin och saffran. Koka upp och slå över grädden. Smula över buljongtärningen och låt sjuda några minuter. Skär crabsticksen i bitar och blanda i grytan när ett par minuter återstår. Jag valde att ha i blåmusslor i grytan, så parallellt med allt annat sköljde jag musslorna och tog bort alla öppnade. Koka upp några deciliter vatten i en ganska stor kastrull, lägg i musslorna och sätt på lock. Låt stå på plattan några minuter. Ta därefter bort de musslor som inte öppnat sig och släng dem. Alla öppna öppna musslor läggs över i grytan. Servera, gärna med aioli och ett gott bröd.


Det lyxades även lite extra när fröknarna från Umeå var på besök så vi åt den här goda glassen till efterrätt. Chocolate Macademia var fantastisk må jag säga, men Half baked och Nordic Water Peace toppar fortfarande min lista.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar