torsdag 26 januari 2012

Istället för ärtsoppa

Så här på torsdag kväll blev det räkor till middag istället för klassisk ärtsoppa. Nu ska det påpekas att det var det ganska länge sedan som jag åt ärtsoppa, men det var en väldigt fin tradition med tjejerna i Uppsala. Det får vi ta upp igen!

Åter till räkor då. Jag är inte så förtjust i räkor i lag, men om du lyckas få tag i såna här handskalade, färska räkor till bra pris så är det bara att slå till. Ikväll blev det en räkpasta med en, för mig, helt ny ingrediens nämligen citronpesto. Vet faktiskt inte var det finns att köpa men här kommer ytterligare ett köptips; om du hittar citronpesto så tycker jag absolut att du ska köpa med hem. Eftersom pesto är så smakrikt i sig är det enkelt att laga en god maträtt både snabbt och med ganska få ingredienser. Att jag verkligen gillar citron, gör bara saken bättre. Jag ser redan fram emot att få prova peston tillsammans med såväl lax och tonfisk, som kyckling.


Räkpasta med citronpesto (1 port)

Spagetti (önskad mängd)
1 näve räkor
2 dl frysta broccolibuketter
1 vitlöksklyfta
2 tsk citronpesto

Koka pasta enligt anvisning på paketet. Koka samtidigt broccolin i någon minut och häll därefter bort vattnet. Hetta upp lite olivolja i stekpanna och fräs snabbt vitlöken tillsammans med broccoli och räkor. Tänk på att lägga i räkorna sist, så att de inte blir sega. De ska bara värmas upp något för att inte kyla ner pastan. När pastan är färdigkokt, häll bort vattnet och blanda ihop med pesto, räkor och broccoli. Servera gärna med riven parmesanost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar