söndag 22 januari 2012

Att laga thaimat

Nej, det här har inte blivit en asiatisk matlagningsblogg, men med veckans oplanerade tema passar jag på att skriva ett inlägg om hur man lagar en autentisk fried rice i Thailand. Det blev ingen dyr matlagningkurs på semestern, men jag lyckades få en personlig genomgång i hur den typiska rätten tillagas. I en liten kiosk vid färjelägret på Koh Chang fick jag en alldeles egen matlagningskurs helt gratis. Dessvärre har jag hunnit glömma en del så jag har höftat litet i förklaringen baserat på bilderna. Vi hade också lite kommunikationsproblem på grund av min bristande thaikunskap i kombination med kockens bristande engelskkunskap, så rätten inkluderade någon typ av sallad som jag aldrig riktigt förstod vad det var. Känner ni igen salladen på en av bilderna nedan får ni gärna komma med tips!


Koka ris eller använd färdigkokt från dagen innan. Strimla kycklingfilé ganska tunt. Skär en halv gul lök och en morot i bitar. Fräs tillsammans i en blandning av olja och hackad vitlök i en wokpanna eller stekpanna.


Knäck i ett ägg.


Låt steka någon minut och rör sedan runt i pannan. Smaksätt med 1 tsk fisksås och 2 tsk thai chili sås. Mängden av såserna får anpassas efter vald mängd ris.


Skär salladslök och röd paprika (och salladen) i bitar samtidigt som du steker kycklingen. Mät även upp önskad mängd ris.


Rör ner ris och grönsaker i pannan.


Rör runt så att allt innehåll smaksätts.


När allt innehållet blandats och hettats upp, servera.


Vi tog med oss maten på för att äta på vägen till Bangkok. Riktigt god färdkost för ungefär 20 kr per person om jag inte minns helt fel. Helt galet billigt och otroligt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar