söndag 10 oktober 2010

Släktmiddag

Ikväll kom mormor till huvudstaden och det skulle såklart firas med en god middag. Dagen till ära lagade jag helstekt kyckling för första gången, vilket inte alls var så avancerat som jag tänk mig. Jag fick dessutom mycket tid över till dukning och städning eftersom rotsakerna tillagas i ugnen samtidigt som kycklingen. Perfekt för en festlig söndagsmiddag!

Helstekt kyckling med citron och färska örter

1 hel kyckling
1 citron
1/5 dl hckad färsk basilika och persilja
3 dl matlagningsgrädde
1 msk smält smör
1 msk rapsolja
1 msk soja
potatis och andra rotsaker


Sätt ugnen på 200 grader (använd varmluftsfunktion om du även ska tillaga potatis). Riv citronskal och blanda med örtkryddorna. För i häften av blandning under skinnet på bröstsidan på kycklingen. Skär citronen i klyftor, fyll kycklingen med klyftorna och knyt ihop benen. Lägg kycklingen i en ugnfast form. Rör ihop smör, olja och soja och pensla över kycklingen. Krydda med salt, peppar och resten av örtkryddorna och citronskalet. Stek i mitten av ugnen i ca 45 min. Häll grädden i formen och låt kycklingen steka ytterligare ca 30 min, tills innertemperaturen är 70 grader. Såsen kan med fördel vispas ihop efter det att kyckligen blivit klar, kokas upp på spisen och smakas av med ytterligare salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar