söndag 21 oktober 2012

Pre-theater dinner

Igår kväll var vi på musikal med mamma och Thomas. Vi såg La Cage aux Folles med bland annat Loa Falkman och Susanne Reuter. Jag tycker det var en riktigt bra musikal och det är så trevligt att ibland få ta del av Stockholms breda kulturutbud. Eftersom musikalen spelas på Oscarsteatern åt vi en "pre-theater dinner" hemma hos oss innan föreställningen. Jag hade gjort varm krabbdipp som jag hade hittat på matbloggen Le Parfait. Försvinnande god, som ni kanske ser på bilden.


Till varmrätt gjorde jag ett långkok som jag provade på redan förra året. Den här gången serverade jag köttet med blomkålspuré, vilket jag varmt kan rekommendera. Grundreceptet, som är från Coop, är på oxkind men vi hade högrev hemma vilket fungerar lika bra.


Rödvinsbräserad högrev med salami (4 port)

800 g högrev
1 tsk salt
1 tsk nymalen svartpeppar
1 msk matolja + 1 msk smör
0,5 dl vatten
1 grovhackad gul lök
1 grovhackad blekselleri stjälk
6 finhackade vitlöksklyftor
1 msk tomatpuré
1 msk vetemjöl
5 dl ox- eller köttbuljong
1 dl rött vin
1 tsk stötta fänkålsfrön
100 g finstrimlad italiensk salami (gärna med smak av fänkål)

Putsa köttet från fett och senor. Salta och peppra köttbitarna och bryn dem noga på alla sidor i hälften av oljan och smöret i en stekpanna. Lyft över till en stekgryta. Vispa ur stekpannan med 0,5 deciliter vatten och häll över spadet i grytan. Bryn lök, selleri och vitlök i smör och olja i en stekpanna tills bitarna mjuknat och är genomskinliga, tillsätt tomatpurén och låt fräsa ytterligare någon minut. Pudra över vetemjölet, rör om och låt fräsa ännu 1 minut. Häll över alltsammans i grytan. Tillsätt buljong, rödvin, fänkålsfrön och salami. Blanda väl och låt alltsammans sjuda försiktigt i cirka 4 timmar tills köttet är riktigt mört och trådigt. Skär upp köttet i skivor och lägg tillbaka i grytan. Servera med blomkålspuré.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar