söndag 30 september 2012

Kolhydratladdning

I helgen gick Lidingöloppet av stapeln och eftersom min kille skulle springa blev det en ordentlig kolhydratladdning i början av helgen. På fredag kväll gjorde jag en "gammal klassiker" från Arla, som jag gjort väldigt mycket i perioder tidigare. Till den här goda kycklingrätten serverades så klart "dödspastan" Bavette som jag nämnt tidigare.


Kyckling med parmaskinka och balsamsås (4 port)

4 kycklingfiléer
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 tsk oregano
8-10 skivor parmaskinka
2 dl matlagningsgrädde
2 msk balsamvinäger
1 msk kycklingfond
2 pressade vitlöksklyftor

Sätt ugnen på 225°. Dela varje kycklingfilé i två bitar. Krydda kycklingen med salt, peppar och oregano. Bryn den i smör i en stekpanna. Linda skinkskivorna runt kycklingen och lägg i en ugnssäker form. Vispa ihop grädde, vinäger, fond och vitlök. Häll det i formen. Stek i mitten av ugnen ca 15 min. Strö ev över lite färsk oregano. Servera med nykokt pasta och parmesanost. 

På lördag morgon fortsatte uppladdningen inför loppet med gröt, smoothie, ägg och smörgås. På Martha Stewarts hemsida hittade jag en gröt med havregryn, kanel och blåbär som jag gjorde. 


Havregrynsgröt med blåbär och kanel (2 port)

2 dl havregryn
1 krm salt
1 msk kanel
4 1/2 dl vatten
1 dl frysta blåbär
1 banan
valnötter

Blanda alla torra ingredienser i en kastrull och häll på vatten. Låt koka i ca 5 minuter eller till gröten har en bra konsistens. Slå i de frysta blåbären och rör försiktigt runt. Koka upp och ta därefter kastrullen från platten. Servera med skivad banan, valnötter och mjölk. Det är även gott att toppa med lite extra kanel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar