lördag 4 december 2010

Julgodisfavorit

Jag har en förkärlek för torkade fikon och direkt jag såg receptet på det här julgodiset kände jag att det skulle bli en favorit. Och jag hade rätt! Frukt- och nötbollarna är enkla att göra och smakar ljuvligt. Receptet är bra på så sätt att det går variera efter tycke, smak och eventuella allergier eftersom det går att blanda i de nötter man vill. Jag valde de jag för tillfället hade hemma, hasselnötter, jordnötter och pistagenötter, men nästa gång ska jag prova med valnötter och kanske mandel. Det går även bra att byta ut en del av fikonen mot annan torkad frukt, t.ex. aprikoser och russin.


Frukt- och nötbollar

200 g torkade fikon
2 dl hackade nötter
200 g mörk choklad, (ca 55 % kakaohalt är bra att smälta)

Skölj fikonen och mixa med de hackade nötterna till en jämn massa i matberedare eller mixer. Rulla massan till små bollar. Smält chokladen i vattenbad och doppa därefter frukt- och nötbollarna i chokladen. Förvara svalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar