torsdag 1 augusti 2013

Perfekt grillkött

Den här sommaren har jag upptäckt en ny favorit, nämligen fläskytterfilé. Man kan dessutom ofta hitta den här köttbiten till extrapris. Köttet blir så saftigt när man helsteker i ugnen eller på grillen. Den här kvällen kryddade jag bara köttet med grillkrydda med vitlök och örter och lät det ligga framme ett tag för att bli rumstempererat. Jag stekte därefter köttet i pannan för att ge det en yta och sen fick det i ugnen uppnå en innertemperatur på 69 grader. Ugnen hade jag på 150 grader. Köttet blir som sagt även väldigt gott att grilla, men idag gjorde jag det enkelt för mig och körde det i ugnen. Till detta gjorde jag en bönsallad med pesto.


Bönsallad med pesto (4 port)

150 g haricot verts
1 frp stora vita bönor
1 röd paprika
1/5 rödlök
2 msk pesto
grönsallad
parmesan
pinjenötter

Förväll haricot vertsen några minuter i lättsaltat vatten och skölj sedan i kallt vatten. Häll av vätskan från de vita bönorna, skär paprikan i bitar och finhacka löken. Blanda försiktigt ihop allt med peston. Lägg upp sallad och därefter bönröran. Toppa det hela med hyvlad parmesan och rostade pinjenötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar