tisdag 19 mars 2013

Sopplunch

I söndags serverade jag soppa till lunch. Jag tycker soppa är perfekt till lunch eller som en lättare middag. En av mina favoritsoppor är spenatsoppa. Den är god, nyttig och lättlagad. I söndags hade jag ägg och stekta korvslantar som tillbehör. Lite mer mättande och perfekt efter ett bra träningspass.


Spenatsoppa med ägg och korvslantar (3 pers)

450 g fryst spenat (hackad)
1/2 gul lök
1 l vatten
1 tärning grönsaksbuljong
1/2 dl grädde
salt
svartpeppar
muskot

3 ägg
korv (gärna med hög kötthalt, jag hade den här)

Börja med att koka äggen, ca 7 minuter och skär korven i slantar. Stek korven i en stekpanna. Finhacka därefter lök och fräs i smör i en kastrull. Lägg i den frysta spenaten och låt tina med löken. Häll över vattnet och smula ner buljongtärningen. Koka några minuter. Häll i grädden och smaka av med salt, peppar och en gnutta muskot. Servera med ägg och korvslantar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar