tisdag 12 februari 2013

Mmm för fettisdag

Kardemummabulle, mandelmassa och grädde toppat med en massa florsocker. Tänk så härligt att det här goda bakverket har en egen högtidsdag. Så även om jag redan hunnit tjuvsmaka (ett par gånger dessutom) blir det så klart en semla även idag. 

Som vanligt har jag bakat efter Leilas recept. Tycker bullarna brukar bli riktigt saftiga och goda med det receptet. Jag provade dock en lite variant på mandelmassan. Jag har aldrig orkat göra egen mandelmassa, men nu gjorde jag en liten fix på köpt mandelmassa och det blev superbra. 


Mixa 0,5 dl mandel till ett grovkornigt mjöl. Mortla 1 tsk kardemummakärnor och blanda ner med mandelmjölet. Mixa därefter ner 100 g mandelmassa. Det kommer att bli en grovkornig blandning. Rör, för att få en krämig konsistens, ner lite vispad grädde och inkrom från bullen. Sen är det bara att "montera" semlan som vanligt.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar