måndag 21 januari 2013

Gamla recept och kycklingwok

Efter en helg hemma hos pappa med skidåkning och familjehäng är jag nu tillbaka i Stockholm. Hittade en gammal receptbok som visar på ett tidigt matlagningsintresse. Tänkte att jag skulle dela med mig av ett utdrag. Vad sägs om korvtårta?


Ikväll invigde jag för övrigt min wokgryta (som jag fick av mamma för kanske fem år sedan) och lagade en rejäl laddning med kycklingwok. Perfekt matlådemat!


Snabb kycklingwok (6 pers)

4 kycklingfiléer
600 g frysta wokgrönsaker
100 g fryst broccoli
1 frp äggnudlar
1 rödlök
3 vitlöksklyftor
1 röd chili
5 cm ingefära
2 ägg
1 lime
3 msk fisksås
1 msk soja
2 dl grovt hackade jordnötter

Skär rödlök i strimlor, finhacka vitlök och chili och riv ingefära. Skär kycklingen i skivor. Hetta upp en wokpanna, eller annan stor stekpanna, och fräs lök, vitlök, chili och ingefära. Efter några minuter, häll i grönsakerna och broccolin. Stek till vätskan kokat bort. Stek samtidigt kycklingen i en annan stekpanna. Krydda med lite salt och peppar.

Koka upp vattnet till nudlarna och koka enligt anvisning. Medan vattnet kokar upp blandar du ihop limesaft, fisksås och olja. Blanda ihop kyckling och grönsaker. För blandningen till ena sidan av pannan och knäck äggen. Rör runt äggen någon minut och rör därefter ihop äggröran med den övriga woken. Blanda därefter i såsen. När nudlarna kokat klart, slå bort vattnet och rör ner i woken.

Servera med hackade jordnötter. Vill man ha lite starkare wok går det bra att smaka av med chili flakes eller lite sambal oelek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar