måndag 27 augusti 2012

Mingelmat

I helgen var jag på bröllop där det bjöds in till mingelmiddag kvällen innan bröllopet. Nere vi en sjö i de värmländska skogarna grillades det rå lammkorv som sedan serverades med blandande tillbehör i en tunnbrödrulle. En supergod middag där gästerna fick vara med och göra i ordning sin egen rulle och där där det dessutom varken krävdes tallrik eller bestick. Perfekt mingelmat med andra ord.


Jag blev positivt överraskad till de, av TV4's Jens Dolks, rekommenderade tillbehören; potatisstomp (lite grövre potatismos där potatisen kokas med skal och mosas ihop lite slarvigt), isbergssallad, surkål, rostad lök, rödlök och ajvar relish. Varken surkål eller ajvar har varit något vanligt förekommande i mitt kylskåp men det var en kombination tillsammans med den goda korven som jag nog både kommer att sno ihop till mig själv igen och även bjuda andra på.


Tänk på att lägga ett smörpapper under tunnbrödet som man sedan kan vika ihop runt om själva tunnbrödrullen. Det gör det enkelt att äta och förhindrar onödigt spill. 


Sen är det bara att äta! Som alternativ till korv går det förresten bra att steka laxfilé eller halloumi.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar