torsdag 17 februari 2011

Lite indiskt och en massa plugg

Inläggen lyser med sin frånvaro, jag vet, men nu är det jobb och plugg som gäller. Igår såg det ut såhär vid mitt middagsbord, Swedsec, miniräknare och så en snabblagad äggröra med makrill.


Äggröran var en ny kombination som blev rätt lyckad. Blanda 2 ägg, 1/2 hackad rödlök, 1/2 burk makrill i tomatsås och 1 msk mjölk. Smaksätt med salt och peppar. Stek äggröran under omrörning på låg värme. När den blivit krämig ta av stekpannan från plattan och krydda med timjan. Klart på några minuter!

Idag tillät jag mig själv lite mer tid i köket efter att ha blivit lite inspirerad av ett recept jag läste om igår i ett gammalt nummer av Laga Lätt. Så det blev en grön ärt- och tomatcurryröra med halloumi. Röran kan serveras som tillbehör till flöskkött eller kyckling, och eftersom det fanns kycklingfilé i frysen fick det bli kyckling. Och jag måste säga, väldigt gott med en indisk touch.


Grön ärt- och tomatcurry med halloumi (4 port)

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
4 tomater
1 msk färskriven ingefära
2 tsk garam masala
1 krm kajennpeppar
3 dl vatten
250 g halloumi
300 g frysta ärtor

Hacka lök och vitlök, fräs i olivolja. Grovhacka tomaterna och tillsätt dem och ingefära. Fräs röran någon minut, tillsätt sedan garam masala, kajennpeppar och vatten. Låt puttra tills det tjocknar, ca 10 minuter. Smaka av med salt och peppar. Skär halloumi i kuber och stek gyllenbruna i olja. Tillsätt och ärtor i tomatröran och låt allt koka ihop i några minuter. Servera med kyckling och evetuellt basmatiris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar